fredag 24 februari 2012

Sticka en väska av begagnade systempåsar!


Hur många gånger har man inte svurit över hur opraktiska och små dessa påsar är. För fula för att använda som extrakasse och som soppåsar är dom helt värdelösa. För små för att sätta i sopbehållaren och för små för alla sopor.Till slut har påsarna blivit kvar i plastpåsesamlingen i lådan.
Då kom jag på! Jag klipper remsor och stickar en väska !



Beskrivning

Ca 40 påsar = en väska
Klipp bort handtagen och klipp remsor 2cm breda. Börja uppifrån och klipp runt påsen neråt till botten.

SIDSTYCKEN (stickas lika)
Lägg upp 44 m på stickor nr 6, eller fler maskor om man vill ha väskan lite bredare. Sticka räta maskor alla varv. Skarva med en knut (på insidan) vid färgbyte ( kan ske mitt i en rand) och fortsätt sticka tills det finns ca 15 ränder (en rand = en påse). Maska av. (sticka den andra sidan lika)
KIL
Lägg upp 20 m och sticka räta maskor enfärgat eller randigt. Mät mot de två sidstyckena till lagom längd runtom.
MONTERING
Nåla ena sidan av kilen med tre sidor av ena sidstycket. Viktigt att hörnen blir raka.
Gör lika med det andra sidstycket (ev tråckla). Sy ihop delarna med nylonlina/fiskelina med små förstygn.
Virka handtag (se bild). Eller virka ett handtag av enbart remsor, eller gör ett handtag av flätade band. Fäst handtagen noga så att det håller för ev. lite tyngre saker.

Hantagen är gjorda av ett "halsband" av glansigt rep som jag köpt på en marknad. För att få handtagen stadigare har jag virkat med plastremsa, fm över repet.



Nu när väskan är färdig kanske jag ska ta med mig den vid nästa besök på systembolaget. Den rymmer säkert minst en box och några flaskor champagne! Den blir nog också alldeles utmärkt som strandväska i sommar. Perfekt för alla blöta badkläder och handdukar!


Till slut vill jag också tacka alla vänner för bidrag av påsar och ert stora engagemang kring detta projekt! Utan er hjälp hade väskan aldrig blivit färdig.



Av plastkassar kan du också göra




En necessär av Icakassar


Ett iphonefodral av Monkipåsar

30 kommentarer:

  1. Jag har alltid älskar färgerna på systemetkassarna, och ihop blev det ju alldeles ljuvligt! Det är häftigt att sticka/virka med plastpåsar. Min man tycker kassarna är jättebra att ha till klumpar från kattlådan ;-) hihi, så här blir det inga över..! Smart med handtagen också, förresten!

    SvaraRadera
  2. men wow så fiffigt!!!! Vilken superrolig idé! Vi älskar sådana här ideér med återvinning! Jättekul! Tack för tipset. Vi önskar en fin helg! Kram från oss

    SvaraRadera
  3. Super fin! snygg färgkombination!

    SvaraRadera
  4. Åh, så fin den blev! Snyggt! :D

    SvaraRadera
  5. Mycket bra idé. Dessutom är ju färgerna skapligt matchande.

    SvaraRadera
  6. Men vilken bra ide!! Snygg desssutom. För mej är systempåsarna perfekta i sopkorgen i badrummet, särskilt de turkosa som matchar själva sopkorgen och väggarna perfekt:)

    SvaraRadera
  7. Vilken bra idé,och snyggt blev det också! :)

    SvaraRadera
  8. Så snygg den blev! Härlig färgkombination!
    Hoppas att inte Systemets påsar är lika miljövänliga
    som de jag använde :-)
    http://sjuttioprocentgarn.blogspot.com/2011/08/plarntips.html

    SvaraRadera
  9. Det här var en helt fantastisk idé! Jag kommer nog få lite svårt att samla på mig systemet-påsar, men man kanske kan ta ICA-kassar. Det blir inte svårt alls! :)
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Verkligen jättehäftig idé!
    Den måste de bli imponerade av på Systemet nästa gång du är där :)

    SvaraRadera
  11. Jag såg någongång en som hade virkat en matta av just systempåsar, det blev också snyggt.kul ide med väska!

    SvaraRadera
  12. Vad fiffig du är!

    SvaraRadera
  13. Vanvittig bra ide! Den veska er kjempeanvendelig!

    SvaraRadera
  14. WOW..., for en kejmpetøffm og kreativ vekse... i tilegg er den veldig miljøvennelig! Fine farger!

    takk for den hyggelige kommentaren på bloggen min!

    SvaraRadera
  15. Hur himla smart var inte det där?! Otroligt! Jag gillar den jättemycket.

    SvaraRadera
  16. Men så smart, och så snygg den blev!
    Kul idé! Jag tycker påsarna är perfekta som skopåsar när man packar väskor, men det är nog det enda också...

    SvaraRadera
  17. Riktigt snyggt! :) Vilken underbar idé!

    SvaraRadera
  18. Vilken storlek har du på stickorna? Och hur många maskor lägger du upp, mönster för oss som inte stickar allt för ofta =) Superfin väska!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska genast uppdatera och lägga in en fullständig beskrivning på hur man gör. / Annika

      Radera
  19. Vilken kul ide. Ska försöka sticka en, men undrar vilka mått har väskan?
    //Ulrika

    SvaraRadera
  20. Vilken jättefin väska! Jag måste sno din ide och försöka att göra en väska själv!! I min hemstad har den lokala ICAbutiken knallgula plastpåsar, det kan bli snyggt och somrigt till en väska... Och vilken fantastisk blogg du har! Lita på att jag kommer tillbaks!! /Britta

    SvaraRadera
  21. så himla fiffigt!!! har tipsat om din blogg på min blogg!!!

    SvaraRadera
  22. Hej!

    Det är en jättekul idé och jag vill gärna göra en egen variant. Påsarna är nämligen bra när man vill ta med sig en termos med kaffe och inte vill att den ska välta. Många har tyckt att det ser slarvigt ut att gå runt med en systemetpåse i tid och otid... så varför inte sticka en påse i lagom storlek av påsarna istället då. :)

    Men jag har en fråga om hur du gör när du klipper remsor av påsarna. Klipper du dem i ett stycke uppifrån och ner? Eller gör du ringar som "knyts" ihop, som på den här länken? http://www.myrecycledbags.com/2007/02/17/instructions-for-cutting-plastic-bags-creating-recycled-plastic-yarn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag gör inte som dom visar på din länk. Jag klipper bort handtagen och botten på påsen. Sen börjar jag uppifrån och klipper remsor runt påsen hela vägen. Då blir det inga skarvar. Jag knyter ihop remsorna när jag byter färg. / Annika

      Radera
    2. Aha, tack så mycket för info och snabbt svar! Har letat fram ett gäng påsar här nu så det blir snart full fart på stickorna! :)

      Radera
  23. Hej Annika!
    Jättebra ide med systemkassarna, såg dem i systembolagets tidning. Kreativt och roligt. Har inte virkat eller stickat på 30 år men börjar bli sugen att försöka mig på en necessär / Karin

    SvaraRadera
  24. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  25. Jättebra ide och tips på återbruk av plastpåsar, här är det ju verkligen bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan tillverka. Jättefin Blogg med en massa kreativa och inspirationsrika ideer. Hit kommer jag återvända. Ha det bra /Camilla

    SvaraRadera
  26. Kreativ o bra tips på återanvändning. Det där med väska måste jag testa. Ska bara skaffa fram påsar först, jag handlar ju bara med dramaten. Det blir till att gå på tiggarstråt :D

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...